Renewal + Efficiency = REFFICIO

A képletünk a sikeredhez

Partnereid vagyunk a megújúlásban

Workshop – a barkácsolás Guccija

Több mint 10 éve foglalkozom workshop-ok szervezésével 

és levezetésével is nagyvállalati környezetben. Így amikor szülési szabadságra mentem, ezt a témát választottam arra az esetre, ha marad némi kapacitásom a hobbimnak élni.

Az első hetekben feljelentkeztem több social media csoportba, fórumra, hogy passzívan betekintsek, hogyan is működik ez a téma a való világban. Az első meglepetésem az volt, hogy a nagyvállalati környezettel ellenétben 

túlnyomó részt alkotó és kreatív technikákba nyernek bepillantást a résztvevők. 

 Üzletvezetéssel, vagy project managementtel kapcsolatos témák ritkán fordulnak elő az ilyen hétvégi foglalkozásokon. Az is meglepett, hogy már hetekkel az esemény előtt betelnek a helyek. Érdeklődés és meló az van, de vajon hogyan tudok én is bekapcsolódni ebbe a körforgásba?

Megéreztem az üzleti lehetőséget. Ezért abból indultam ki, hogy a egyéni vállalkozók reneszánsz emberként próbálnak helytállni a workshop tartalom designjától kezdve pénzügyekig, vagy akár az online médiában való rendszeres megjelenésig. Egy workshop megszervezése még pont belefér a többi vállalkozói feladatuk mellé, azonban ha nagyban szeretnének műhelymunkával foglalkozni, akkor strukturált menedzsmentre lenne igény és lehetőség is.

A sejtésemet igazolni szerettem volna, ezért elindultam egy olyan felfedező úton, amin több kreatív és végtelenül kedves alkotót ismertem meg. Többekkel közös termékfejlesztésbe is fogtunk. Sőt egy több mint 100 főt megmozgató online kérdőíven keresztül megszólítottam a workshopokon potenciálisan résztevő embereket. Ez az összefoglaló erről a kutatásról szól.

Az utazás első állomása egy több mit 30, workshopot szervező vállalkozó mélyinterjúja volt. Mindenkivel legalább fél órát beszélgettem arról, hogy mit jelent számukra a workshop, milyen jellemző folyamatokat követnek mit élnek meg sikernek, milyen problémákkal küzdenek? 

Ezeknek a beszélgetések alapján fogalmaztuk meg közösen, hogy a 

A workshop, alkotó, kreatív, inspiráló társas műhelymunka. A foglalkozásnak produktuma, eredménye van, mely lehet egy alkotás vagy egy szellemi termék (célkitűzés, projekt terv, stb.,). Az alkotó aki professzionális szakmai ismeretekkel rendelkezik, ízelítőt ad az adott szakma egyes alap technikáiból , biztosítja az eszközöket és útmutatást ad a résztvevőnek a kivitelezésben. A 

A résztvevő a saját ízlését is beleviszi az egyedi alkotásba. A workshop segíti az összpontosítást, kikapcsol, plusz energiát ad és hozzájárul a résztvevő készségeinek fejlesztéséhez, önismeretének elmélyítéséhez. A megélt „flow” érzés plusz energiát ad neki. Melyből a workhshop után is tud táplálkozni.

Ebből is látszik, hogy nagyon hasonlóan gondolkoznak a szervező alkotók ebben a közösségben.  Mintaszerűen ugyanazokat a válaszokat adták mind a definíció a rendszeresség és a motiváció tekintetében is.

Miután egymás között tisztáztuk a fogalmakat felmerült, hogy érdemes lenne a résztvevőket is megkérdezni. Mikor, miért és kivel hajlandóak elcsábulni egy kreatív foglalkozásra. Így az interjú kérdéseket online kérdőívre formájára fordítottam át.

Ez mégsem reprezentatív felmérés, mert a saját kapcsolatainknak a workshopokban érintett hálózatnak küldtük körbe csak ezt a kérdőívet. Mondhatni szűk szegmensben mértük fel a vevői szokásokat. Ami alapvetően nem baj, mert általában azok válaszoltak, akik szeretnek workshopra járni, érdeklődnek és ezáltal érvényes választ adtak.

A kérdőívet 114-en töltötték ki.

A válaszok, bár finomítottak a képen, szintén nem okoztak meglepetést. A résztvevők tisztában vannak a workshop fogalmával. Tudják hogy mi a különbség egy webinár, egy tanfolyam és egy workshop között. Hasonló korosztály és képzetségük van mint a szervezőknek. 

Ez a túlnyomórészt 32+ és felsőfokú végzettségűek kikapcsolódása.

A válaszadók több mint 50% Budapest és vonzáskörzetében él.  93%-ban nő, foglalkozás tekintetében pedig alkalmazott vagy vállalkozó.  Életkoruk 30-50 év között, de inkább 35-45ös szegmensről beszélünk. Szinte mindenkinek van felsőfokú végzettsége. Vágynak kiszakadni a hétköznapokból. Alkotni szeretnének és képesek is megfizetni egy 3-4 órás, szakmai betekintést nyújtó foglalkozást.  

A résztvevők rezonáltak a műhelymunka kulcsszavaira is. Visszaigazolásra került, hogy a műhelymunka mindkét félnek 

alkotást, egy adott technika elsajátítását és az inspiráció/ feltöltődést jelent.

A helyszín tekintetében meg kell említsem, hogy Budapest és vonzáskörzete azért vitte a pálmát, mert onnan érkezett a nagy többség a válaszadók közül. Az azért tény, hogy a megyehatárnál, messzebbre nem szívesen utazik valaki kizárólag egy workshop miatt. Személyes véleményem, hogy egy kirándulás keretein belül viszont kellemes kikapcsolódást nyújthat pár kreatív óra.  

Időpont tekintetében a hétvége vitte a prímet.

Ennek két oka is van. Az alkotók is merősítették, hogy hétvégén szeretnek workshopot tartanI. Hét közben a szervezők 70%-a más tevékenységgel foglalkozik. Alkotnak, vagy civil munkájuk van. A workshop előkészületei, levezetése is időigényes, így kényelmesebb a hétvégi időpont.

Egy potenciális résztvevő általában félévente bukkan fel egy workshopon. Betekint az adott technikába, a helyszínen gyakorolja, és otthon ritkán, de vissza-visszatér a tanultakhoz. 

Számukra adott technika elsajátítása adja a vásárlói döntés alapján, kevésbé mérvadó, hogy kivel vesznek részt. Csak 20%  szeret a barátaival, vagy rokonokkal együtt menni.

A kedvenc témák versenyét 60%-al a kézművesség és dekoráció nyerték. 40% érdeklődik a gasztro foglalkozások iránt, hasonlóan mértékben az önismerettel. A szépségápolással kapcsolatos témáknak 30%-os népszerűségük van.

Én ezt oda vezetem vissza, hogy az alkotásról egyelőre tárgyak készítése jut az emberek eszébe. Holott például rendkívül izgalmas természetesen alapanyagokból a saját bőrtípusunknak megfelelő krémet kikeverni és ezt a praktikát elsajátítani, vagy önismereti foglalkozáson részt venni az erdőben. A témák területén rengeteg potenciál rejlik.  

Egy workshopon 8-12 fő tud kényelmesen részt venni,

Így egy népszerű téma esetén az alkotók már most lefoglalhatják a naptárjaikat.

Érdekes, hogy bár jórészt a fele a kitöltőknek vállalkozó, 20%-t érdekelne a vállalkozási ismeretekkel kapcsolatos workshop. Pedig az online térben nap mint nap jelennek meg új ismereteket marketing technikákat igénylő platformok és folyamatok.

Mennyire nyitottak az emberek az online formátummal kapcsolatban?

Nagyon vegyes válaszokat kaptam. Mivel  túlnyomó többségben a technika elsajátítása miatt jelentkezik valaki workshopra, így az online kompatibilis technikák tartoltak a karantén alatt.

Ennek ellenére a válaszadók fele még nem vett részt ilyen foglalkozáson.

Akik pedig kipróbálták arról számoltak be, hogy hiányzott nekik az élő kapcsolat. Nem passzolt a kezdési időpont, vagy nem tudták tartan a tempót az élő közvetítéssel. Engem személy szerint csak az zavar, hogy nagyon megfájdul a fejem a több órás workshop végére. Az online felületen ennek ellenére még mindig rengeteg üzleti potenciál rejtőzik.

Némileg ellentmondásos eredményt mutatnak a költésekkel kapcsolatos válaszok. A megkérdezettek 32%-a átlag 20 ezer Forintot, 25% átlag 35 ezer Forintot költ DIY, vagyis barkácsolásra évente. 51% pedig azt nyilatkozta, hogy kevesebb mint 25%-ot költ ebből az összegből workshopra. 

Egy workshop ára általában 10 ezer Forinttól kezdődik, amiből arra következtetek, hogy a vásárlók nem tudatosak az árak tekintetében.

Felületes arányosítással ez 6-8 ezer Forint évente.   Bizonyára többen vennének részt egy komplex élményt nyújtó délutánon. A helyek száma viszont korlátozott, hiszen érdemben foglalkozni nemcsak az elkészített produktummal de a résztvevő lelkével is érdemes.  

A résztvevők 95%-a keres vagy követi a Facebookon a foglalkozások következő időpontját.

30-30% mások ajánlására, vagy valamilyen célzott online pl.: Google, 12 % pedig Instagram keresés eredményeképpen szerez információt, vagy akár jelentkezik.  

A felmérés számomra visszaigazolta, hogy a DIY vagy barkácsolás Guccija a workshop. Egyedi, személyre szabott, és viszont rendkívül magas értéket képvisel az az élmény amit résztvevőként kapunk.

A felfedező utam 2020-ra lezárult, persze az alkotókkal haladunk tovább a workshop formátum népszerűsítésének útján. A célom egy olyan felület létrehozása ahol alkotó még könnyebben talál rá a résztvevőkre. További részletekért keressetek itt, vagy a Sparkling Spot Workshop Facebook oldalán!

Workshop – a barkácsolás Guccija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top